Året der gik og et farvel til Aarhus...

Marrakech med børn…

Eller i hvert fald med barn…

Marrakech, Marokko. Tidens umiddelbart mest Insta-hypede ferie destination. Og måske ikke just lige der børnefamilier valfarter til. Men så alligevel, alt handler om hvordan du planlægger ferien. Marrakech kan nemlig sagtens besøges med børn – i alle aldre. Læs med i nedenstående, hvor jeg har lavet en guide til byen – for både børn og voksne.

Alba er 3 år, hvilket i sig selv er en til tider noget krævende alder. Derfor valgte vi et børnevenligt hotel, med alt hvad man som familie kunne ønske sig. Egentlig ville jeg aller helst have boet på en af de der trendy og traditionelle Riads inde i Medinaen (du kan finde et væld af dem på Air BNB til yderst rimelige priser). Men den slags er sjældent særligt hensigtmæssige med små børn.

I stedet bookede vi en uge på det enorme resort Mövenpick. Intet mindre end 4 pools, 5 restauranter, roof top bar, fitnesscenter, spa og børneklub findes her. Selve stedet er smukt, i luksusklassen gennemført, store værelser med kæmpe badekar og altan samt en spa afdeling med alt hvad hjertet måtte begære. Maden derimod var desværre ikke ret god – hverken roomservice, pool restauranten eller fine dining på stedet var noget at råbe hurra for. Morgenmad fortjener dog stor ros – her kunne man dagligt slukke tørsten i mindst 4 forskellige slags friskpresset juice, spise glutenfrit, nyde alverdens slags frisk frugt, bestille æg efter smag og mæske sig i både kage, wienerbrød og croissanter.

IMG_1083IMG_1077IMG_1074IMG_1064IMG_1080IMG_0846IMG_0813

De bedste madoplevelser fik vi de dage, vi bevægede os væk fra hotellet. Samtlige restauranter jeg havde fået anbefalet hjemmefra lå i den gamle bydel, midt inde i Medinaens gamle, snoede og nærmest labyrint agtige gader.

Faktisk bevægede vi os derind den ene dag, hvor det nærmest regnede fra morgen til aften. Jeg havde 3 missioner – at finde en marokkopude, et ægte tæppe samt frokost på en af byens blogger-darling restauranter. Vi fik en af de tusindvis af billige taxa’er til at sætte os af på den store berømte markedsplads midt i Marrakech, Jemaa el Fna. Her bugner det med råbende og larmende sælgere, der forsøger at selv alt og intet fra deres små boder. Friskpresset juice blev eksempelvis solgt til den beskedne sum af 5 MAD svarende til ca. 3 danske kr.

Efter pladsen åbner den gamle by sig for alvor op og afslører et enormt virvar af boder, små butikker og værksteder. Den såkaldte Souk. Trods min tidligere adresse i Istanbul, Tyrkiet – så tåler det her ingen sammenligning. Kort, gps og hvad du ellers måtte bruge at civiliserede hjælperedskaber, kan du godt pakke langt væk. Her er ingen gadenavne eller skilte, du må bare prøve dig frem. Alba sad paf, med store øjne og så til fra sin klapvogn – de smalle gader med skæve brosten er naturligvis heller ikke just barnevognsegnet. Men hun tog det pænt, godt fyldt op med Marokko’s svar på Marie-kiks i begge hænder.

Ret hurtigt faldt vi i snak med en ældre mand, en af bydelens mange butiksejere. Hos ham købte vi en skøn, autentisk marokkopude i ægte skind. Den uofficielle regel i Medinaen er, at man altid skal forsøge at slå 60-70% af sælgernes startpris. Så efter både at have drukket te og set billeder af HELE hans familie, gik vi derfra med en marokkopude købt til ca. 180 danske kroner. Og som bonus sendte han en guide med os resten af dagen. For sølle 20 MAD (ca. 14 kr) tog guiden, en mand tæt på de 80,  os på noget af et eventyr.

I jagten på et ægte tæppe tog han os med hen i et Medinaens fjerneste hjørner, efter at have besteget ca. 4 etager smalle trapper inkl. klapvogn, stod vi pludselig midt i et sandt tæppe-paradis. Her var alle former for unikke håndlavede tæpper, som du kun i din vildeste fantasi kan forestille dig. Efter en lille times tid havde vi fundet vores favorit. Efter endnu en time, og endnu mere te (en marokkansk tradition), blev vi enige om en pris. Vi gik derfra med det smukkeste ægte tæppe til ca. 1300 danske kroner – omhyggeligt pakket ind så det kunne klemmes i kufferten.

IMG_1054IMG_1053IMG_1055

Det var nu blevet frokosttid og vores guide førte os trofast hen til en af spisestederne på min liste, nemlig Nomad. Vi var yderst heldige at få bord, stedet var nemlig pakket med Europæiske instagrammere. Deres elegante tag-terrasse måtte vi desværre droppe grundet regnen, men også indenfor var det flot i autentisk marrokansk stil. Maden var skøn, sund og så havde de endda en børnmenu. Vi var glade alle mand.

Efrer lidt mere luren i Medinaen indtog vi kaffe på den også meget hypede Café des Epices. En af de få steder der faktisk er til at finde, grundet sine store glasvinduer på en plads midt blandt alle boderne.

Dagen sluttede vi af med et besøg til Palais de Bahia. Et smukt, gammelt og velholdt palads i den gamle bydel. Bestemt et besøg værd.

IMG_1060IMG_1065IMG_1066

Den anden af de to dage vi ikke havde solbadnings-venligt vejr, besøgte vi den nye bydel, som blev anlagt da Marrakech var en fransk koloni. Hvis du forestiller dig store mondæne boulevarder og it-butikker all over i bedste Parisienne stil, så kan du godt tro om igen. Meget er gammelt, slidt og faldefærdigt, og det vrimler ikke just med designer butikker.

Det meste shopping er centreret omkring Place du 16 Novembre og langs hovedgaden Avenu Mohammed V. Det lykkedes mig at finde det skønneste lille Adidas-sæt til Alba, en fin Zara skjorte til mig selv og naturligvis en Latte Grande to go på Starbucks. Herefter gik turen nemlig til Yves Saint Laurent’s berømte have Jardin de Majorelle.

Resten af dagen tilbragte vi med at beundre den smukke, smukke have efterfugt af, for mig, et must see visit på YSL museet, der ligger blot et par hundrede meter fra haven. Her fik vi friskpresset juice og kage i museets hyggelige café og fik shoppet lidt souvenirs.

IMG_0926IMG_0938IMG_0934IMG_0942IMG_0941

Havde vi ikke haft Alba med, så havde vi måske brugt en dag på at vandre i de omkringliggende Atlasbjerge eller reddet på kameler i ørknen. I stedet slappede vi af ved poolen, alt i mens solen varmede os og A badede til hun nærmest var opløst.

Den sidste aften spiste vi middag på Naranj. En stilet, libanesisk inspireret restaurant midt i Medinaen. Maden og betjeningen var i top – og priserne yderst budgetvenlige.

IMG_1129Nice-to-know:

• Stort set alle taler fransk som andet sprog , da det er en tidligere fransk koloni. Du kommer også langt med engelsk.
  • Når du ankommet til lufthavnen, skal du udfylde en indrejse-seddel. Medbring selv kuglepen, så slipper du for at stå i kø for det.
  • Ryan Air flyver direkte til Marrakech fra både Kastrup og Hamborg.
  • Hæv penge hjemmefra, deres vekselkurs er urimelige og gebyret højt.
  • Alkohol serveres kun på de internationale hoteller
  • Bedste tidspunkt at besøge Marrakech er Oktober-April

Jeg håber I kan bruge min lille guide, stil endelige spørgsmål hvis der er mere I vil vide.